Kundinnovationsdagen 2025
2025-04-15Tjänsteinnovationsdagen byter namn till Kundinnovationsdagen och genomförs på KCCC den 27 maj 2025.
– Centrum för tjänsteforsknings (CTF) kunskap om vad kunder behöver, upplever och gör är väldigt eftersökt, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i psykologi vid Karlstads universitet.
CTF vid Karlstads universitet är ett ledande forskningscentra i Europa med fokus på hur organisationer, privata och offentliga, skapar värde för kunder, patienter och invånare. Intresset för CTF:s forskning är stort bland alla typer av organisationer, nationellt och internationellt.
– Vi bedriver forskning för att göra kundens, patientens och innevånarens situation bättre och därför är namnet Kundinnovationsdagen mer passande, säger Per Kristensson, föreståndare för CTF.
Under Kundinnovationsdagen i Karlstad kan deltagarna se fram emot intressanta case om hur organisationer hanterat olika typer av utmaningar - exempelvis förmågan att skapa innovation som utvecklar värde för kunder samtidigt som organisationen utvecklats.
Per Kristensson upplever att frågor kring kundinnovation får mer och mer uppmärksamhet.
– De flesta organisationer som försöker utveckla sina prestationer fokuserar ofta på interna angelägenheter - förbättra sin produktion, vässa sitt internationella samarbete eller bemästra kostnadseffektivitet. Det gör att fokus flyttas från de man finns till för (kunder, patienter, invånare) till interna processer. Det i sin tur gör att vår kunskap om vad just kunder behöver, upplever och gör blir väldigt eftersökt.
Under seminariet presenterar CTF det senaste resultatet av Svenskt innovationsindex där tusentals kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer.



