Lärarstudenter och skolelever tävlade i att bygga regndrivna båtar
2000-10-13I onsdags var det forsränning som gällde i universitetets höga laboratorium i 9A-huset. En grupp lärarstudenter på 4-9-nivån, som går en 20 poängskurs i teknik för lärare, byggde en vattenränna där båtarna drivs av ”regn”. Sedan gällde det att bygga den båt som gick snabbast genom rännan. Även 8-åringar från Oskarslundsskolan fick vara med och tävla.
– Rännan inspirerades av det myckna regnandet i sommar, berättar Annelie Bodén på Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematik.
Hon hittade idén i tidningen Ny Teknik. Det är en plåtränna med ett avloppsrör i plast ovanför. Vatten drivs upp i röret av en pump och rinner sedan ut genom de många hål i rad som studenterna borrat i röret. Problemet är att på bästa sätt bygga en båt som drivs framåt av det strilande regnet. Någon form av lutande tak eller segel var den vanligaste lösningen. Bästa studenttid hade Lisa Palm på 4,7 sekunder medan eleverna lyckades med 15 sekunder.
Studenterna jobbar nu med teknikdidaktik och funderar över om tävlingar i teknik kan vara ett sätt att öka intresset för ämnet.
Rejäl idérikedom
Det material som studenterna och även skoleleverna använde till sina båtar var frigolit, mjölkkartonger, grillpinnar, kork, folie, lim, papper, gem m m. Annelie Bodén konstaterade att det inte var något fel på idérikedomen hos Oskarslundseleverna, men att kvaliteten varierade.
Härnäst ska de 4-9-lärarstudenter som går en ny fysikkurs kallad fyra-F (Finna, Förstå och
Förmedla Fysik) få pröva på båtbyggartävlingen.
– Banan borde exempelvis kunna användas vid Öppet hus, tycker Annelie Bodén, så kan barnen komma tillbaka och förbättra sitt rekord.
Är du som lärare intresserad att använda banan så kontakta Annelie Bodén, ankn 1193.