Lärarutbildningen förändras
2008-11-20Ett förslag på en ny lärarutbildning presenteras den 3 december 2008. Information läggs då ut på universitetets webbsidor. Det kommer även att hållas informationsmöten för personal, utbildningsföreningen LÄSK och studenter.
- Den 4 december klockan 15 är all personal och utbildningsföreningen LÄSK välkomna till Nyqvistsalen. Våra studenter är välkomna till Lagerlöfsalen den 5 december klockan 12.15, säger Inga-Lill Fjällsby, utbildnings- och forskningssamordnare för Lärarutbildningen vid Karlstads universitet.
- Då berättar vi om vad förslaget innebär. Klart är att vi, liksom andra lärosäten, kommer att få ansöka om examensrätt och prövas om vi uppfyller kvalitetskraven. Vi måste alltså visa att vi har tillräckligt god kvalitet för att till exempel utbilda gymnasielärare. Beslut om ny lärarutbildning kommer med stor säkerhet att tas före sommaren 2009. När en ny utbildning kommer att starta är i dagsläget inte klart.
Fler förändringar?
Utredningen om en ny lärarutbildning leds av den förre universitetskanslern Sigbrit Franke. När hon tidigare i höst besökte Karlstads universitet beskrev hon några viktiga utgångspunkter för sitt arbete: utbildningen ska vara effektiv, leda till ökad professionalisering och statushöjning samt att den ska vara hållbar över tid. När det gäller examensstrukturen avslöjade Sigbrit Franke att utredningen kommer att föreslå två yrkesexamina med tre respektive fem inriktningar.
- Mer än så fick vi inte veta. Sigbrit Franke pratade om en utbildningsvetenskaplig kärna, alltså baskunskaper som alla lärare ska ha. Idag har vi något liknande som kallas allmänt utbildningsområde.
- Hon har också varit tydlig med att det i framtiden kommer att bli en större koncentration av lärarutbildningar, vilket måste betyda att alla de lärosäten som idag examinerar lärare inte kommer att göra det i framtiden. Därför är det viktigt att vi lyfter fram våra starka sidor. Vi har en arbetsgrupp med representanter från fakulteterna, studentkåren och kommunen som arbetar med att förbereda för en ny lärarutbildningen. Det är en av universitetets viktigaste frågor just nu. Våra lärarstudenter ska även i fortsättningen få en bra utbildning och känna stolthet över att ha utbildats vid Karlstads universitet, säger Inga-Lill Fjällsby.
Lärarutbildningen är komplex
Under hösten pågår seminarieserien "Lärarutbildning i framtiden" pågått vid Karlstads universitet. Senast var det Sven-Erik Hansén, professor i pedagogik vid Åbo akademi, som gav sin bild av läraryrkets komplexitet och hur man hanterar denna när man organiserat lärarutbildningen i Finland. Ett referat från föreläsningen, skrivet av Inga-Lill Fjällsby, hittar du här.
Nästa seminarium ges den 2 december klockan 13-15 i Sjöströmsalen. Då talar Ulf P Lundgren, professor emeritus, om "Läraryrkets kärna". Till våren planeras en fortsättning på seminarieserien, då med ämnesdidaktiskt fokus.