Läslyftet lyckat trots att höga mål ej uppnås
2020-06-25Ungefär en fjärdedel av alla lärare och förskolepersonal i Sverige har deltagit i Läslyftet, som är Skolverkets stora satsning på språk-, läs- och skrivutveckling. Utvärderingen visar positiva resultat trots att vissa högt ställda mål inte uppnåtts. Granskningen har utförs av Umeå universitet i samarbete med Göteborgs universitet, Oslo universitet och Karlstads universitet.
Utvärderingsarbetet har letts av professor Anders Hanberger vid Centrum för utvärderingsforskning, UCER, Umeå universitet. Övriga som ingått i gruppen är Sara Carlbaum och Katarina Kärnebro vid UCER, Eva Andersson, Göteborgs universitet, Astrid Roe, Universitetet i Oslo samt Michael Tengberg, Karlstads universitet.
Utvärderingens övergripande slutsats är att att flera högt ställda mål inte har uppfyllts men att Läslyftet trots detta varit en relativt lyckad satsning på kompetensutveckling. Läslyftet har främst bidragit till att lärare och förskolepersonal fått nya insikter och kunskaper om språk-, läs- och skrivutveckling som de till en del använt till att utveckla undervisningen.
- Min roll i utvärderingen har i huvudsak varit att granska de så kallade moduler som tagits fram inom ramen för Läslyftet, alltså det utbildningsinnehåll som lärarna fått arbeta med, säger Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. En sammantagen bild är att Läslyftet erbjudit en kompetensutveckling som uppskattats av lärarna, dock ej av gymnasielärarna i samma grad som av grundskolelärarna. Samtidigt visar utvärderingen på en del problem, dels tycks effekterna på undervisningen ha klingat av ganska snabbt efteråt, dels uppfattar lärarna att effekterna på elevernas läs- och skrivutveckling varit begränsade.