Ny professor brinner för specialpedagogik
2017-03-09Att föra fram människors rätt till bemötande på varje individs villkor - det är Carin Roos kall. Hennes brinnande intresse för denna fråga har resulterat i flera universitetsexamina och hon har också arbetat som förskollärare och som speciallärare inom skolan. Nu kan hon också titulera sig professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet.
Carin Roos, född och uppvuxen i Ängelholmstrakten, är utbildad förskollärare vid Förskollärarseminariet, Malmö högskola. Hon kom tidigt i kontakt med teckenspråkighet och fortbildade sig till speciallärare med inriktning barn med hörselnedsättning och dövhet.
Hon arbetade som speciallärare i Stockholm i slutet av 70-talet samtidigt som hon också studerade till en dövlärarexamen 1980, som det hette då, numera specialskollärare som hon tog ut 1980.
Kärleken tog så småningom Carin Roos vidare till västkusten och hon började jobba som speciallärare på Vänerskolan i Vänersborg. Hon tyckte att många delar av sitt arbete var obeforskat och läste på kvällarna för att lära sig mer inom sitt område. Hon intresserade sig speciellt för om en döv person kan ha dyslexi. Människan anses koppla ljud till bokstäver när vi läser vilket gör denna fråga tänkvärd.
Till slut hade hon läst så många kurser att hon kunde ta ut en fil. kand examen i pedagogik vid Göteborgs universitet. Detta ledde till en fil. mag. och sen forskarutbildning inom samma ämne, vid samma lärosäte och 2004 kunde Carin Roos titulera sig doktor i pedagogik.
Flytt till Värmland
Det fanns vid den här tiden inga lektorstjänster i specialpedagogik i Göteborg. När ett vikariat vid Karlstads universitet dök upp bestämde sig Carin Roos och hennes familj att flytta till Värmland.
- Det sammanföll sig så att min man, som har sitt familjeursprung i Värmland, ärvde ett torp i Långserud. När vikariatet dök upp bestämde vi oss för att sälja gården vi bodde på utanför Göteborg och bosätta oss i Långserud.
När vikariatet tagit slut i Karlstad pendlade Carin Roos en tid till Stockholms universitet där hon arbetade vid Specialpedagogiska institutionen. Men 2009 öppnade sig möjligheterna för en fast tjänst i Karlstad.
- Här på Institutionen för pedagogiska studier finns det många olika ingångar till vårt ämne vilket gör mitt jobb väldigt stimulerande och spännande. Jag samarbetar också väldigt mycket med forskare i Örebro och Stockholm samt med Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet som forskar om döva barn.
Rätt till bemötande på varje individs villkor
Carin Roos forskning kretsar kring fyra områden; När läs- och skrivsvårigheter uppstår i läs- och skrivlärande, tidig interaktion mellan föräldrar och spädbarn, delaktighet för barn i glesbygd och alla människors rätt till språk och språkande.
- Mitt område får ofta tyngdpunkt mot det tekniska och medicinska. Men jag vill, genom min forskning, föra fram människors rätt till bemötande på varje individs villkor – att inte funktionshinder ska uppstå på grund av funktionsnedsättningen. Där språkande och människors relationer får vara i fokus skapas ju också möjligheter snarare än fokus på hinder.
Carin Roos är en mycket aktiv forskare och har två nya forskningsprojekt på gång. Det ena handlar om interaktionen mellan döva föräldrar och döva spädbarn – döva barn kan kommunicera tidigare med tecken än hörande barn gör med sitt tal. Detta projekt gör Carin Roos i samarbete med forskare på psykologiska institutionen i Göteborg. Hon håller också på att söka medel från Nordforsk för ett EU-projekt i samarbete med Nederländerna, Norge och England. Här handlar det om lärares lärande om inkluderingsprocesser för alla minoritetsgrupper som har ett annat språk.
- I framtiden vill jag också forska mer om döva barns rätt till interaktion på lika villkor som hörande. Jag vill också titta närmare döva barn som också lider av en annan funktionsnedsättning, hur de kommunicerar. Jag har så mycket att göra - jag får skynda mig om jag ska hinna med allt!