Stort intresse för Handelshögskolans samverkansdag
2009-02-06Studenter som deltar i olika projekt är en viktig länk för universitetet när det gäller samverkan med olika företag och organisationer. Det konstaterade både företagsledare och medverkande från Karlstads universitet när Handelshögskolans samverkansdag hölls.
Ett hundratal studenter och tjugofem företag kom då Handelshögskolan vid Karlstads universitet bjöd in till en dag om samverkan. Många var nyfikna på vad starten av Handelshögskola betyder och hur det kommer att påverka utbildning, forskning och yrkesliv. Under förmiddagens marknadstorg fick företag och forskare möjlighet att presentera förslag på uppsatser och examensarbeten för studenter. Eftermiddagen ägnades åt att presentera det nya varumärket Handelshögskolan. Man delade också med sig av goda exempel på företag och studenter som samverkat kring examensarbeten, ekonomifrukostar, gästföreläsare och forskning.
Anställningsbara studenter
Marianne Widström, Grantthornton och Elin Kock, Öhrlings Price Waterhouse Coopers berättade om hur de jobbat med ekonomfrukost och hur de fungerat som gästföreläsare på kurser. En stor och återkommande fråga för studenterna är; vad använder jag min examen till?
- Ett av de viktigaste uppdragen vi har på universitetet är att ha en utbildningskvalité och ett innehåll som gör våra studenter anställningsbara, säger Olle Sonesson, programledare för ekonomprogrammet. Med Handelshögskolan skapar vi en starkare forskningsprofil för våra ekonomutbildningar. Vi kommer att arbeta med en tydligare koppling mellan utbildning och forskning. Här spelar Centrum för Tjänsteforskning, CTF, en viktig roll. De har drygt tjugo års erfarenhet av tjänsteforskning och kontinuerliga projekt med företag. Och de är etablerade i ett internationellt forskningsnätverk vilket ger oss möjligheter att växa på avancerad nivå.
Att samverka med Handelshögskolan kommer att handla om flera sätt att utbyta erfarenheter mellan näringsliv och universitet. Nu startar man en företagspool dit företag och organisationer kan anmäla intresse för att medverka i olika aktiviteter. Det finns många fördelar med att synas.
- Att skapa kontakter med studenter på ett tidigt stadium kan också gynna oss som företag ur ett längre perspektiv, säger Marianne Widström, Grantthornton. Flera av de studenter vi knyter kontakt med kanske själva blir företagsledare en dag och kan bli en presumtiv, viktig företagskund till oss.
Viktigt med egen profil
Agnes Wallin som går tredje terminen på ekonomiprogrammet medverkar i styrgruppen för Handelshögskolan. Varför är inrättandet av en handelhögskola viktigt för studenterna?
- Det finns flera saker som är betydelsefullt men en av de viktigare delarna är att Karlstads universitet nu skapar sin egen profil på handelshögskola. Jag tror mycket på det här med att jobba med "professional skills". Studenter vill på ett tidigt stadium i sin utbildning förbereda sig på yrkeslivet. Handelshögskolan kommer att ge möjligheter till det genom att man får träna sig i presentationsteknik, krishantering och mötesteknik bland annat.
- Jag har höga förväntningar på Handelshögskolan. Som student vet man inte alltid vart man är på väg och då kan bra kontakter med företag och människor ute i arbetslivet ge tips och inspiration på vägen.
Om Karlstads universitet lyckas med praktikgaranti för studenter på samma sätt som det erbjuds bostadsgaranti återstår att se. Men Handelshögskolan kommer att erbjuda väsentligt förbättrade praktikmöjligheter både inom och utanför Sverige.
Den 26 mars lanseras Handelshögskolan och i september blir det en officiell invigning.