2024-06-27
Innan det blir dags för semestrar för oss på FoU Välfärd Värmland tänkte vi uppdatera alla som är nyfikna på vad som är aktuellt på FoU – och förstås önska er en trevlig sommar! Forsknings- och utvecklingsprojekt: NUSO NUSO (nationell uppföljning av socialtjänstens omställning) är en nationell forskningsstudie med inriktning mot barn, unga och familjer, där individbaserad systematisk uppföljning kombineras med forskning.
2024-06-27
2024-06-26
Erika Sandström började arbeta på Handelshögskolan i augusti 2023, men då på ett vikariat. Nu är Erika anställd på heltid som adjunkt i offentlig rätt. Erika, berätta om din bakgrund – Jag kommer senast från Elsäkerhetsverket där jag arbetade som jurist. En stor del av arbetsuppgifterna handlade om att ge juridisk rådgivning till andra anställda på myndigheten. Det kunde handla om allt från offentlighet- och sekretessfrågor till rena förvaltningsrättsliga frågor.
2024-06-26
2024-06-24
ICA Journalism Studies Division Book Award har tilldelats Henrik Örnebring och Michael Karlsson, båda professorer i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet, för boken Journalistic Autonomy: The Genealogy of a Concept. Även artikeln ”Recoding Journalism: Establishing Normative Dimensions for a Twenty-First Century News Media” har nått framgång och tilldelats The Bob Franklin Journal Article Award.
2024-06-19
Med 100 registrerade besökare från 10 olika länder arrangeras The Nordic Conference of Religious Education (NCRE) på universitetet 17 – 19 juni. Temat för konferensen är ”den andre”, vilket belyser olika perspektiv kring minoriteter och utanförskap.  – Vi vill diskutera och visa exempel på hur man kan undvika fallgropar som berör minoritetsröster och exotifiering.
2024-06-19
– Forskningen kring beteendeförändringar och innovation inom Centrum för tjänsteforskning (CTF) har en tydlig relevans i vårt samhälle, säger Per Kristensson, föreståndare för CTF vid Karlstads universitet. Årets Tjänsteinnovationsdag lockade knappt 200 besökare till Karlstad.
2024-06-18
… ni kommer att spendera hösten på Kulturhuset Spira i Jönköping på uppsättningen av Carmen. Och med självaste Rickard Söderberg i huvudrollen. Spännande! Vad ska ni göra? - Vi har blivit erbjudna en praktikplats för att sjunga rollerna som Frasquita (sopran) och Mercédès (mezzosopran) - Carmens nära vänner. Det kommer att vara en konsertversion med sceniska inslag.

Sommarhälsning 2024

Nyheter » 2024-06-18
Jag är nyss hemkommen från Madrid där jag deltagit på en stor internationell sammankomst med fokus på kunddriven innovation. Arrangemanget från Universidad Carlos III de Madrid var väldigt bra och forskare från hela världen deltog. Flera intressanta slutsatser drogs, bland annat att forskningen visar att organisationer bedriver sitt innovationsarbete utifrån en intern organisationslogik samtidigt som de hävdar att just förmågan att förstå kundens värdeskapande är en viktig framgångsfaktor.

Sommarhälsning 2024

Nyheter » 2024-06-18
2024-06-17

Didaktisk forskning i praktiken

Nyheter » 2024-06-17
Den 13 juni arrangerades Ämneslärardagen. Dagen är en återkommande mötesplats för diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan lärare i skolan och forskare vid Karlstads universitet. I år var temat ”Didaktiska modeller”.
2024-06-17

Didaktisk forskning i praktiken

Nyheter » 2024-06-17
2024-06-14
Birgitta Persdotter, docent i socialt arbete vid Karlstads universitet har mottagit priset DigitalWell Award i kategorin Data & digital teknik. Priset fick hon för sitt arbete med att utveckla och implementera en digital process för att stötta insamling och analys av data för att öka jämlikheten inom socialtjänsten. – Det är jättekul! Det jag tycker är roligt är att det också blir en bekräftelse.
2024-06-14