Följ studenter med funktionsnedsättning
Projektet Rethink:Kau hittade, utvecklade och testade digitala verktyg för att ge studenter bättre förutsättningar att genomföra sin utbildning. Under våren 2019 jobbade projektet med studenter från med funktionsnedsättningar.
Vårterminen 2019 genomförde Rethink:Kau-projektet sin andra studie, med studenter som har en funktionsnedsättning. Vi arbetade med de som har en fysisk funktionsnedsättning som till exempel hörsel- eller synnedsättning eller nedsatt rörelseförmåga. Men även de som har läs- och skrivsvårigheter på grund av dyslexi eller annan diagnos. Eller studenter med varaktig psykisk ohälsa eller neuropsykiatrisk variation.
41 studenter anmälde sig till studien och de deltog i olika omfattning i de olika momenten. Studien arbetade utifrån Följ-en-metoden som består av fyra olika delar; identifiera och kartlägga, utveckla och testa, demonstrera och kommunicera samt förvalta och vidareutveckla.
Identifiera och kartlägga
Studenter identifierades genom samarbete med universitetets stödfunktion Särskilt pedagogiskt stöd men studenter bjöds även in via marknadsföringsinsatser.
I kartläggningen har studenterna på olika vis beskrivit sina upplevelser av att vara student med funktionsnedsättning på Karlstads universitet. Upplevelser har lämnats till projektet via dagboksinlägg samt vid individuella samtal. Insamlingen av upplevelser har resulterat i en upplevelsebild.
Som en avslutning av denna första fas av projektet och en övergång till nästa fas genomfördes en workshop med studenter. Syftet med workshopen var att studenterna utifrån upplevelsebild skulle identifiera behov som finns för studenter i med funktionsnedsättning. Dessa behov låg sedan till grund för den idégenerering som genomfördes med syftet att ta fram idéer på hur dessa behov kan mötas.
Utveckla och testa
För att generera idéer genomfördes en workshop med studenter och en workshop med andra intressenter. Båda workshoparna utgick från de behov som studenterna identifierat på den första workshopen. Många idéer kom fram och projektet valde att jobba vidare med tre idéer:
- Upplevelsemaskinen: Ett verktyg som ska göra det möjligt för lärare och medstudenter att förstå hur det är att ha en funktionsnedsättning.
- Hitta lugna platser att plugga: Använda kartappen Mazemap för att hitta lugna platser på campusområdet.
- Förenklad bokning av anpassad tenta: Utveckla en digital process som gör det smidigt att boka och hantera behov av anpassad salstenta (ex förlängd tid, eget rum etc).
Upplevelsemaskinen skickade som ett case till projektet Digital Well som drivs av Compare.
För Hitta lugna platser att plugga genomfördes en workshop med studenter, Mazemap, Akademiska hus och Campusservice. Resultatet blev ett koncept för att med sensorer i realtid se på kartan vart de är lugnt för stunden.
Förenklad bokning av anpassad tenta har utvecklats i samarbete med universitetets tentamenssamordning och verklighetstestades med studenter. Resultatet blev att student som beviljats särskilt pedagogiskt stöd får ett sms när hen anmält sig tenta med information om att komplettera anmälan med att boka individuell anpassning. Bokningen görs i studentportalen och Tentamenssamordningen notifiera studenten via sms om bokat stöd och bokad lokal.
Demonstrera och kommunicera
Förenklad bokning av anpassad tentamen har demonstrerats för de stödfunktioner som är inblandade i processen. Det har också kommunicerats till verksamheten via intranätet och bl a till nätverk för pedagogiskt stöd och på universitetets pedagogiska konferens.
Förvalta och vidareutveckla
Förenklad bokning av anpassad tentamen lämnades över till förvaltning hos Tentamenssamordningen. Projektet har stöttat förvaltningen i vidareutveckling genom att kravställa utvecklingen.
Rapport
Studien i sin helhet finns att läsa i Rethink:Kaus slutrapport