Från alfa - @ specialpedagogik och svenska som andraspråk i vuxenutbildning
Den svenska vuxenutbildningen står idag inför en av de största pedagogiska och organisatoriska utmaningarna någonsin. Elever med en stor variation av bakgrunder, modersmål och förutsättningar ska beredas möjlighet att utveckla en funktionell litteracitet för att kunna fungera och leva väl i en demokratisk värdegemenskap. Lärare ställs inför en mängd utmaningar där brist på pedagogisk/specialpedagogisk kompetens, kan skapa hinder för lärande och meningsskapande. Det ställs betydande krav på lärare och organisation. Den enskilde elevens behov och förutsättningar ska vara utbildningens utgångspunkt och de som fått minst utbildning ska prioriteras.
Utbildningen syftar till att personal i vuxenutbildning ska mötas, utbyta erfarenheter och ta del av forskning. Innehållet är av både teoretisk och praktisk karaktär med förankring i aktuell forskning. Syftet är också att deltagare ska få tillfälle att fördjupa sin egen kunskap och förståelse för olika pedagogiska förhållningssätt i avseende att utveckla vuxna elevers språk och lärande.
Vi kallar satsningen Från alfa till @ – specialpedagogik och svenska som andraspråk i vuxenutbildning. Alfa kan stå för en symbol för det första steget i en lärprocess, en del av en större helhet, en glimt av och en port in till en ny värld. Det senare ledet i utbildningens titel till @, symboliserar något vi befinner oss mitt i men som vi saknar ett synbart slut på, en lärmiljö av mer digital karaktär, en snabbt föränderlig verklighet i vilken språket bär en nyckelroll. Tillgången till teknik å ena sidan, förutsättningar för en god pedagogik och språkutveckling å andra sidan, emellanåt lever de två sidorna i symbios, ibland är det svårt att finna det förenande fundamentet.
Kompetensutvecklingen är uppdelad i två spår - specialpedagogik och svenska som andraspråk i vuxenutbildning. Seminarietillfällena är såväl gemensamma som spårspecifika. Deltagarnas reflektioner i lärgrupper kommer att utgöra en viktig del av kompetensutvecklingen. Reflektionerna som görs i lärgrupperna samt seminariedagarnas innehåll ska bidra till att du som pedagog får en ökad medvetenhet om olika pedagogiska förhållningssätt, lärmiljöer och lärverktyg samt dess konsekvenser för lärande och meningsskapande.
Dag 1
2018-01-23
Tid: 09.00-16.00
Lokal: Frödingsalen, 1B364 Karlstads universitet
Nätverkets projektledare, Karin Forsling, lektor i specialpedagogik och Pernilla Olsson, adjunkt i Svenska som andra språk, kommer att inleda utbildningen med att lotsa oss igenom ett brett spektrum av språkliga och specialpedagogiska kontexter, förklaringsmodeller och inneboende hinder eller möjligheter för lärande och meningsskapande.
Dag 2
2018-03-06
Tid: 09.00-16.00
Lokal: Nyquistsalen, 9C203, Karlstads universitet
Föreläsare: Qarin Franker, lektor i Svenska språket på Göteborgs universitet. Qarin har en bred forskarbakgrund inom området vuxenutbildning och vi bereds vid det här tillfället ett möte som avser att ge oss en större förståelse för den grundläggande litteraciteten i det vuxna lärandet.
Dag 3
2018-05-15
Tid: 09.00-16.00
Lokal: Lagerlöfsalen, 1A305, Karlstads universitet
Föreläsare: Anna Fouganthine, lektor i specialpedagogik vid Linnéuniversitetet. Birgit Gebel, lärare i engelska/SFI och Sara Hälleråd, tillgänglighetssamordnare i Studerandeteamet, CentrumVux, Haninge
Program
Dag 4
2018-09-11
Tid: 09.00-16.00
Lokal: Lagerlöfsalen, 1A305, Karlstads universitet
Föreläsare:Föreläsare: Alastair Creelman, specialist e-lärande, Linnéuniversitetet,John Rack, docent vid Institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet,Johanna Kristensson, Logoped och språk-, läs- och skrivutvecklare, Halmstads kommun och Oribi, Lund och vana Eklund, Sfi-lärare, författare och föreläsare.
Här kan du ta del av programmet
Dag 5
Tid: 09.00-16.00
De två olika spåren har träffar var för sig 9/10
Dag 6
Tid: 09.00-16.00
De två olika spåren har träffar var för sig 20/11, du anmäler dig till ett av de två alternativen här.
Här kan du läsa om alternativ nummer ett.
Här kan du läsa om alternativ nummer två.
Dag 7
2019-01-15
Lokal: Frödingsalen,1B 364, Karlstads universitet
Tid: 09.00-16.00
Anmälan: Anmäl dig här senast 9 januari
Mer information: Program och inbjudan
Läs mer om lärledarens uppdrag, lärgruppsträffar osv