Sales management
7.5 HPUnder kursen beskrivs och diskuteras den strategiska betydelsen av Sales management, det vill säga säljledning inom industriell marknadsföring. I kursen beaktas det värdeskapande som sker i samspel mellan företag och deras kunder, där särskilt fokus läggs på hur mål, fokus, processer, relationer, kontrakt och förhållningssätt samverkar, och skiljer sig åt mellan olika kontexter. I kursen hanteras centrala teorier, begrepp, metoder och modeller inom säljledning och hur dessa används inom såväl forskning som praktik. Särskilt fokus läggs på hur företags försäljning utvecklas när det går från att sälja varor till att erbjuda tjänster och lösningar, samt på hur juridiska och etiska faktorer kan påverka och hanteras i olika säljsituationer.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 105 hp inom Civilingenjör Industriell ekonomi (TACIE) samt gymnasiets Engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i innovation och tjänsteutveckling (läses år 1)
- Civilingenjör Industriell ekonomi (läses år 4)