Interkulturell affärskommunikation
15.0 HPI kursen Interkulturell affärskommunikation kommer du att studera tre olika områden inom ramen för affärskulturer. Det första temat (området) är interkulturella begrepp och organisationer som inriktar sig på hur den omgivande kulturen påverkar organisationer och ledarskap. Här kommer du också få en insyn i hur grupper formas och den interkulturella arbetsprocessen påbörjas, samt vad som påverkar vår kommunikation beroende på vilket kulturellt sammanhang vi befinner oss i. Det andra området fokuserar på förhandling och ledarskap och hur detta formas utifrån sammanhang och organisation. Här kommer du också få möjlighet att diskutera frågor som rör mångfald, jämställdhet och ett etiskt förhållningssätt. Under det tredje området skiftar vi fokus till globalisering och hur du kan förbereda dig innan du påbörjar ett globalt uppdrag, oavsett om ditt uppdrag är inom arbetslivet, ett internship eller om du ska studera utomlands.
Kursen rekommenderas för dig som gillar att arbeta i internationella, mångkulturella miljöer och organisationer och även vill lära dig mer om vad kulturell/social kompetens innebär. Vidare studeras vilka färdigheter som ingår i begreppet interkulturell kompetens och hur du kan förbättra dessa färdigheter.
Kursen rekommenderas för dig som gillar att arbeta i internationella, mångkulturella miljöer och organisationer och även vill lära dig mer om vad kulturell/social kompetens innebär. Vidare studeras vilka färdigheter som ingår i begreppet interkulturell kompetens och hur du kan förbättra dessa färdigheter.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval:
Gymnasiebetyg/högskoleprov/akademiska poäng
Kursen ingår i följande program
- Internationella affärer (läses år 2)