Hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad, allmänmedicin och folkhälsa
15.0 HPOmvårdnad (5 hp) och medicinsk vetenskap (10 hp) integreras i kursen som bedrivs på campus och digitalt. Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, individuellt arbete, grupparbete, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i 4 veckor (32h/vecka).
Vetenskapsteori med vetenskapsparadigm och metodologi studeras med betoning på forskningsfrågor, problemställningar och forskningsdesign i relation till omvårdnad. Inom vetenskaplig metod studeras de vanligaste kvalitativa metoderna, dess likheter och skillnader, styrkor och svagheter. Fördjupning i datainsamlingsmetoder inom kvalitativ forskning såsom urval, intervjuer, fokusgrupper och observationer. Granskning av kvalitativa studiers trovärdighet med tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet och bekräftelsebarhet. Intervju genomförs med verksam distriktssköterska med kvalitativ datainsamling, analys och rapportering av densamma. I samband med intervjun fördjupar sig studenten i distriktssköterskans arbete utifrån kompetens och yrkesetiskt perspektiv.
Vanliga medicinska och psykatriska sjukdomstillstånd inom allmänmedicin studeras.
Epidemiologi studeras utifrån teoretisk grund och centrala begrepp och hälsans bestämningsfaktorer. Folkhälsa, hälsans fördelning, global hälsa, internationella och nationella folkhälsomål studeras i relation till att utvecklingen i samhället ska säkra även kommande generationers välfärd. Det hälsofrämjande arbetet studeras utifrån planerade och systematiska insatser för att främja hälsa och förebygga sjukdom som riktas mot samhället, grupper och individer. Riskfaktorer för ohälsa och förtidig död studeras samt friskfaktorer och skyddsfaktorer som håller människor friska och främjar välbefinnande och livskvalitet ur existentiellt, fysiskt, psykiskt, kulturellt samt socialt perspektiv.
Rådgivande och stödjande samtalsmetodik samt svåra samtal övas genom praktiska övningar där motiverande samtalsmetod (motivational interviewing, MI) utgör grunden. Vidare studeras distriktssköterskans ledarskap utifrån ansvar och funktion relaterat till författningar och styrdokument, arbetsmiljö, personalfrågor, avvikelserapportering, delegering och mångfald.
Distriktssköterskans arbete på vårdcentral studeras genom fyra veckors VFU där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Studenterna tränar att självständigt planera, genomföra och utvärdera hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning och vaccinationsverksamhet. Dessutom studeras primärvårdens organisation samt vårdcentralens roll och ansvar vid stora olyckor och katastrofer. Här studeras också omställningen till en mer nära vård utifrån överenskommelsen om God och nära vård och i det sammanhanget också välfärdsteknologi.
Distriktssköterskans roll och samverkan i förhållande till det interprofessionella teamet studeras. Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen, det professionella förhållningssättet och självständighet inom distriktssköterskans yrkesroll. Studenten reflekterar och visar förståelse för innebörden av respekt för patientens värdighet, integritet och autonomi samt visar på en professionell insats präglad av insikt, omdöme och kompetens under VFU. Studenten tränar också på att etablera vårdrelation med patienten i kontexten vårdcentral.
Vetenskapsteori med vetenskapsparadigm och metodologi studeras med betoning på forskningsfrågor, problemställningar och forskningsdesign i relation till omvårdnad. Inom vetenskaplig metod studeras de vanligaste kvalitativa metoderna, dess likheter och skillnader, styrkor och svagheter. Fördjupning i datainsamlingsmetoder inom kvalitativ forskning såsom urval, intervjuer, fokusgrupper och observationer. Granskning av kvalitativa studiers trovärdighet med tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet och bekräftelsebarhet. Intervju genomförs med verksam distriktssköterska med kvalitativ datainsamling, analys och rapportering av densamma. I samband med intervjun fördjupar sig studenten i distriktssköterskans arbete utifrån kompetens och yrkesetiskt perspektiv.
Vanliga medicinska och psykatriska sjukdomstillstånd inom allmänmedicin studeras.
Epidemiologi studeras utifrån teoretisk grund och centrala begrepp och hälsans bestämningsfaktorer. Folkhälsa, hälsans fördelning, global hälsa, internationella och nationella folkhälsomål studeras i relation till att utvecklingen i samhället ska säkra även kommande generationers välfärd. Det hälsofrämjande arbetet studeras utifrån planerade och systematiska insatser för att främja hälsa och förebygga sjukdom som riktas mot samhället, grupper och individer. Riskfaktorer för ohälsa och förtidig död studeras samt friskfaktorer och skyddsfaktorer som håller människor friska och främjar välbefinnande och livskvalitet ur existentiellt, fysiskt, psykiskt, kulturellt samt socialt perspektiv.
Rådgivande och stödjande samtalsmetodik samt svåra samtal övas genom praktiska övningar där motiverande samtalsmetod (motivational interviewing, MI) utgör grunden. Vidare studeras distriktssköterskans ledarskap utifrån ansvar och funktion relaterat till författningar och styrdokument, arbetsmiljö, personalfrågor, avvikelserapportering, delegering och mångfald.
Distriktssköterskans arbete på vårdcentral studeras genom fyra veckors VFU där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Studenterna tränar att självständigt planera, genomföra och utvärdera hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning och vaccinationsverksamhet. Dessutom studeras primärvårdens organisation samt vårdcentralens roll och ansvar vid stora olyckor och katastrofer. Här studeras också omställningen till en mer nära vård utifrån överenskommelsen om God och nära vård och i det sammanhanget också välfärdsteknologi.
Distriktssköterskans roll och samverkan i förhållande till det interprofessionella teamet studeras. Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen, det professionella förhållningssättet och självständighet inom distriktssköterskans yrkesroll. Studenten reflekterar och visar förståelse för innebörden av respekt för patientens värdighet, integritet och autonomi samt visar på en professionell insats präglad av insikt, omdöme och kompetens under VFU. Studenten tränar också på att etablera vårdrelation med patienten i kontexten vårdcentral.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp varav 15 hp examensarbete eller kandidatexamen i omvårdnad. Motsvarandebedömning kan göras. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande 24 månader heltid.
Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 samt Engelska kurs 6/A eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Specialistsjuksköterska - distriktssköterska (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad