Sociala medier och samhällsteorier
7.5 HPI kursen behandlas hur sociala relationer representeras i nätbaserade digitala medier, med särskilt fokus på deras återverkningar på det sociala samspelet. Kursen ger en översikt över utvecklingen av sociala medieplattformar och hur nya mediepraktiker växt fram kring dessa plattformar. Fokus ligger på hur man utifrån ett samhällsteoretiskt perspektiv förstår, uppfattar, förklarar och reflekterar över sociala medier och motsvarande fenomen. Dessutom behandlas tillvägagångssätt för att koppla teoretiska ansatser till dataanalyser. Under kursens gång introduceras fyra olika perspektiv - politisk ekonomi, deltagande och aktivism, värderingar inskrivna i teknologi samt vardagens mediepraktiker - som grund för att diskutera utvecklingen av sociala medier. Kursupplägget inkluderar föreläsningar, seminarier och uppgifter som utförs individuellt och i grupp.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på MKGA02 Introduktion till Medie- och kommunikationsvetenskap 15 hp och MKGA03 Text, kommunikation och organisation 15 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Medier och kommunikation: Digitala medier och analys (läses år 1)