Neuropsykologi och pedagogisk psykologi
30.0 HPKursen består av 3 delkurser.
Delkurs 1 - Kognitiv, neuro- och biologisk psykologi II (20 hp)
Delkursens syfte är att fördjupa studenternas kunskaper inom det neuropsykologiska kunskapsområdet med avseende på normal och avvikande funktion främst inom perception, motorik, minne, språk och emotion. Under delkursen belyses neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomstillstånd samt ges en introduktion till kognitiv rehabilitering. Vidare behandlas neuropsykologiskt utredningsarbete där grunderna för neuropsykologisk undersökningsmetodik, resultattolkning och avrapportering ges.
Under delkursen behandlas även kunskap om hur olika faktorer på individ-, omgivnings- och samhällsnivå kan inverka på det neuropsykologiska utredningsarbetet. För vetenskapligt tillika psykologiskt arbete är muntlig och skriftlig kommunikation både inom vetenskapssamhället och till allmänheten av central betydelse. I delkursen behandlas vetenskaplig kommunikation med inriktning på strategier för att uppnå framgångsrik kommunikation utifrån både teori och tillämpning.
Delkurs 2 - Pedagogisk psykologi (8 hp)
Under delkursen behandlas begreppen lärande, motivation och utveckling, vilka belyses ur olika teoretiska perspektiv och i relation till olika samhälleliga fenomen. Aktuella teman för psykologers arbete i pedagogisk verksamhet som exempelvis problematisk skolfrånvaro, hälsofrämjande aktiviteter och särbegåvning behandlas. Råd och rekommendationer för elevhälsan och psykologens uppdrag inom elevhälsovården introduceras. I delkursen berörs också intersektionella och normkritiska perspektiv.
Delkurs 3 - Självreflektion, kommunikation och professionella kompetenser (2 hp)
Under delkursen diskuteras teman som den egna identiteten som del av en majoritet och en minoritet och vad det innebär att möta personer med annan intersektionell bakgrund än den egna. Studenten genomför samtal med andra utifrån begrepp som intersektionalitet och normkritik. Dessa samtal ligger till grund för diskussioner och presentationer som leds av studenterna själva.
Delkurs 1 - Kognitiv, neuro- och biologisk psykologi II (20 hp)
Delkursens syfte är att fördjupa studenternas kunskaper inom det neuropsykologiska kunskapsområdet med avseende på normal och avvikande funktion främst inom perception, motorik, minne, språk och emotion. Under delkursen belyses neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomstillstånd samt ges en introduktion till kognitiv rehabilitering. Vidare behandlas neuropsykologiskt utredningsarbete där grunderna för neuropsykologisk undersökningsmetodik, resultattolkning och avrapportering ges.
Under delkursen behandlas även kunskap om hur olika faktorer på individ-, omgivnings- och samhällsnivå kan inverka på det neuropsykologiska utredningsarbetet. För vetenskapligt tillika psykologiskt arbete är muntlig och skriftlig kommunikation både inom vetenskapssamhället och till allmänheten av central betydelse. I delkursen behandlas vetenskaplig kommunikation med inriktning på strategier för att uppnå framgångsrik kommunikation utifrån både teori och tillämpning.
Delkurs 2 - Pedagogisk psykologi (8 hp)
Under delkursen behandlas begreppen lärande, motivation och utveckling, vilka belyses ur olika teoretiska perspektiv och i relation till olika samhälleliga fenomen. Aktuella teman för psykologers arbete i pedagogisk verksamhet som exempelvis problematisk skolfrånvaro, hälsofrämjande aktiviteter och särbegåvning behandlas. Råd och rekommendationer för elevhälsan och psykologens uppdrag inom elevhälsovården introduceras. I delkursen berörs också intersektionella och normkritiska perspektiv.
Delkurs 3 - Självreflektion, kommunikation och professionella kompetenser (2 hp)
Under delkursen diskuteras teman som den egna identiteten som del av en majoritet och en minoritet och vad det innebär att möta personer med annan intersektionell bakgrund än den egna. Studenten genomför samtal med andra utifrån begrepp som intersektionalitet och normkritik. Dessa samtal ligger till grund för diskussioner och presentationer som leds av studenterna själva.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
30 hp från Psykologprogrammet (VAPSY) vid Karlstad universitet.
Kursen ingår i följande program
- Psykologprogrammet (läses år 2)