Svenska III med didaktisk inriktning
30.0 HPSvenska III med didaktisk inriktning, 30 hp, utgörs av fyra delkurser om vardera 7,5 hp. Studenten fördjupar sina ämneskunskaper inom litteraturvetenskap och svenska språket och deras syntetisering i skolans svenskämne, samt förbereds genom verksamhetsförlagd utbildning inför sitt kommande yrke som lärare.
Delkurs 1: Perspektiv på populärlitteraturen, 7,5 hp
I delkursen behandlas populärlitteraturens viktigaste genrer, samt litteraturdidaktisk och litteraturvetenskaplig teori och forskning om dessa genrer. Populärlitteraturens plats i skolan och dess användning i olika undervisningssammanhang behandlas.
Delkurs 2: Språkhistoria och nordiska språk, 7,5hp
I delkursen studeras hur det svenska språket har utvecklats historiskt i relation till de övriga nordiska språken. Studenten får lära sig använda hjälpmedel vid studiet av äldre text samt får en översikt över den svenska texthistorien. Delkursen ger dessutom grundläggande kunskaper om skillnader och likheter mellan de skandinaviska språken. Delkursen innehåller ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då kursinnehållet genomgående kopplas till undervisningsmetoder inom språkhistoria och nordiska språk.
Delkurs 3: Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller 2, 7,5hp
I delkursen möter studenten det praktiska arbetet som lärare på en skola. Studenten får reflektera över allmänna skolrelaterade frågor men också planera, genomföra och utvärdera egen undervisning inom svenskämnet.
Delkurs 4: Självständigt arbete, 7,5hp
I delkursen skriver studenten ett självständigt arbete om ett ämne där litteraturvetenskap och svenska språket kombineras. Studenten får producera egen forskning i begränsad omfattning, som har relevans för den kommande yrkesutövningen, och får kunskaper om vetenskapliga texters genrespecifika drag genom att presentera sin undersökning i en uppsats.
Delkurs 1: Perspektiv på populärlitteraturen, 7,5 hp
I delkursen behandlas populärlitteraturens viktigaste genrer, samt litteraturdidaktisk och litteraturvetenskaplig teori och forskning om dessa genrer. Populärlitteraturens plats i skolan och dess användning i olika undervisningssammanhang behandlas.
Delkurs 2: Språkhistoria och nordiska språk, 7,5hp
I delkursen studeras hur det svenska språket har utvecklats historiskt i relation till de övriga nordiska språken. Studenten får lära sig använda hjälpmedel vid studiet av äldre text samt får en översikt över den svenska texthistorien. Delkursen ger dessutom grundläggande kunskaper om skillnader och likheter mellan de skandinaviska språken. Delkursen innehåller ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då kursinnehållet genomgående kopplas till undervisningsmetoder inom språkhistoria och nordiska språk.
Delkurs 3: Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller 2, 7,5hp
I delkursen möter studenten det praktiska arbetet som lärare på en skola. Studenten får reflektera över allmänna skolrelaterade frågor men också planera, genomföra och utvärdera egen undervisning inom svenskämnet.
Delkurs 4: Självständigt arbete, 7,5hp
I delkursen skriver studenten ett självständigt arbete om ett ämne där litteraturvetenskap och svenska språket kombineras. Studenten får producera egen forskning i begränsad omfattning, som har relevans för den kommande yrkesutövningen, och får kunskaper om vetenskapliga texters genrespecifika drag genom att presentera sin undersökning i en uppsats.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänd på Svenska med didaktisk inriktning 1, 30 hp samt minst betyget godkänd på 15 hp Svenska II med didaktisk inriktning. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Svenska (läses år 2)