– Naturkunskapslärares kontinuerliga utveckling av ämnesdidaktisk kunskap är mycket viktig för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter som krävs för att bidra till en hållbar utveckling på jorden, säger Annika Forsler som disputerat med avhandlingen The Role of Pedagogical Content Knowledge When Teaching Sustainable Development in Science Education.
Annika Forsler utbildade sig till gymnasielärare i geografi och biologi vid Karlstads universitet för 25 år sedan.
Skolforskningsinstitutet har beviljat tre projekt vid Karlstads universitet bidrag till praktiknära skolforskning. Universitetet har även en medsökande till ytterligare ett projekt. Målet är förbättrad undervisning inom det svenska skolväsendet.
Forskarna vid Karlstads universitet som beviljats bidrag har alla ett särskilt intresse för ämnesdidaktik, lärande och undervisning i ämnen.
Regeringen har utsett Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, till ny ledamot i läsrådet vid Statens kulturråd.
– Jag fick en förfrågan från Kulturrådet och känner mig mycket hedrad och stolt.
I ett specialavsnitt av Forskningspodden diskuterades digitalisering i skolan. Hur påverkar digitaliseringen i sig, och olika förhållningssätt till digitalisering, skolan och vardagen för lärare och elever?
… Per Blomberg, nybliven doktor i matematikdidaktik. Du har disputerat med avhandlingen Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer.
Vad handlar din avhandling om?
– Avhandlingen behandlar ämnesdidaktiskt innehåll i statistik som bör erbjudas grundlärarstudenter inom lärarutbildningen.
Den 9-12 september arrangerades konferensen BERA/WERA i Manchester. En av deltagarna var Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Artikeln Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects har blivit blivit “översatt” till en animerad film.
Här kan du ta del av filmen.
Här hittar du artikeln.
I mitten av juni arrangerades Ämneslärardagen vid Karlstads universitet. Dagen är en återkommande mötesplats för diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan lärare i skolan och forskare vid Karlstads universitet.
I år var temat ”Didaktiska modeller” och utgångspunkten för årets ämneslärardag var poddföreläsningen Ämnesdidaktik och didaktiska modeller.
”För varje komplext problem finns det ett enkelt svar – och det är fel”. Det är ett citat* som Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, gärna använder sig av när det gäller digital skolutveckling.
– Det är dags att sluta leta efter de enkla svaren.
Universitetsstyrelsen har beslutat om en strategisk satsning på fler doktorander. 50 miljoner kronor avsätts för en utökning av forskarutbildningen under perioden 2025 till 2028.
De 50 miljoner kronorna tas från universitetets myndighetskapital och fördelas med 12,5 miljoner kronor per år.
Satsningen inleds redan 2024 med en mindre uppstart.