Naturkunskap med didaktisk inriktning 1
30.0 HPDelkurs 1: Floristik och faunistik för ämneslärare, 15 hp
Undervisningen består av lektioner, laborationer, exkursioner och bestämnings- och inventeringsövningar. Vid kursstart deltar studenter i obligatoriska exkursionsdagar till olika miljöer i Värmland. Under kursens lektioner och laborationer behandlas uppbyggnad av bestämningsnycklar, botaniska och zoologiska termer och begrepp, några växtfamiljer och djurstammar samt ett urval av representativa arter och grupper. Dessutom presenteras ett antal habitattyper i Norden, deras miljöförhållanden samt representativa växter och djur från dessa miljöer. I floristikdelen visas de vanligaste kärlväxterna, mossorna och lavarna i sina olika miljöer i fält samt karaktäristiska arter i olika växtsamhällen och indikatorarter för identifiering av växtsamhällen. I faunistikdelen ges en god grund i arbete med redan insamlat material för att sedan successivt gå över till att i allt högre grad arbeta med fältbestämning i djurens naturliga habitat.
I den ämnesdidaktiska delen av kursen introduceras det biologididaktiska fältet. Centrala didaktiska modeller såsom konstruktiv länkning och kommunikationsmönster presenteras och behandlas i föreläsningar, seminarier och övningar. Under kursen genomförs en auskultation på en naturkunskapslektion på valfri skola, som studenten själv kontaktar. Gymnasieskolans läroplan och ämnesplaner i naturkunskap introduceras och diskuteras. Didaktiska perspektiv på centrala botaniska begrepp och utomhusundervisning behandlas under kursens gång och utgör innehåll i en första lektionsplanering som studenten gör.
Delkurs 2: Zoologi för ämneslärare, 15 hp
Delkursen handlar om djurens släktskap och livsprocesser samt ger en översikt över livets utveckling på jorden och belyser ursprung av eukaryoter och metazoer. Djurrikets huvudgrupper avhandlas med avseende på byggnad, släktskap och systematisk indelning.
Allmänna principer för uppbyggnad av vävnader, organ och organsystem med funktion och reglering enskilt och i samverkan samt betydelsen av homeostas. Dissektioner utförs på utvalda typdjur.
Den ämnesdidaktiska delen av kursen behandlar undervisning om människokroppen, med elevers vardagsföreställningar som viktig utgångspunkt för didaktiska överväganden. Betydelsen av relationen mellan delar och helheter samt kopplingar mellan organisationsnivåer är innehåll som fokuseras. Olika aspekter av bedömning tas upp. Området sexualitet, samtycke och relationer behandlas utifrån olika perspektiv. Frågor om jämställdhet bearbetas under kursens gång. Modeller för lektionsplanering introduceras. Studenten planerar och genomför mikrolektioner. Kamratåterkoppling ges utifrån ämnesdidaktisk teori.
Undervisningen består av lektioner, laborationer, exkursioner och bestämnings- och inventeringsövningar. Vid kursstart deltar studenter i obligatoriska exkursionsdagar till olika miljöer i Värmland. Under kursens lektioner och laborationer behandlas uppbyggnad av bestämningsnycklar, botaniska och zoologiska termer och begrepp, några växtfamiljer och djurstammar samt ett urval av representativa arter och grupper. Dessutom presenteras ett antal habitattyper i Norden, deras miljöförhållanden samt representativa växter och djur från dessa miljöer. I floristikdelen visas de vanligaste kärlväxterna, mossorna och lavarna i sina olika miljöer i fält samt karaktäristiska arter i olika växtsamhällen och indikatorarter för identifiering av växtsamhällen. I faunistikdelen ges en god grund i arbete med redan insamlat material för att sedan successivt gå över till att i allt högre grad arbeta med fältbestämning i djurens naturliga habitat.
I den ämnesdidaktiska delen av kursen introduceras det biologididaktiska fältet. Centrala didaktiska modeller såsom konstruktiv länkning och kommunikationsmönster presenteras och behandlas i föreläsningar, seminarier och övningar. Under kursen genomförs en auskultation på en naturkunskapslektion på valfri skola, som studenten själv kontaktar. Gymnasieskolans läroplan och ämnesplaner i naturkunskap introduceras och diskuteras. Didaktiska perspektiv på centrala botaniska begrepp och utomhusundervisning behandlas under kursens gång och utgör innehåll i en första lektionsplanering som studenten gör.
Delkurs 2: Zoologi för ämneslärare, 15 hp
Delkursen handlar om djurens släktskap och livsprocesser samt ger en översikt över livets utveckling på jorden och belyser ursprung av eukaryoter och metazoer. Djurrikets huvudgrupper avhandlas med avseende på byggnad, släktskap och systematisk indelning.
Allmänna principer för uppbyggnad av vävnader, organ och organsystem med funktion och reglering enskilt och i samverkan samt betydelsen av homeostas. Dissektioner utförs på utvalda typdjur.
Den ämnesdidaktiska delen av kursen behandlar undervisning om människokroppen, med elevers vardagsföreställningar som viktig utgångspunkt för didaktiska överväganden. Betydelsen av relationen mellan delar och helheter samt kopplingar mellan organisationsnivåer är innehåll som fokuseras. Olika aspekter av bedömning tas upp. Området sexualitet, samtycke och relationer behandlas utifrån olika perspektiv. Frågor om jämställdhet bearbetas under kursens gång. Modeller för lektionsplanering introduceras. Studenten planerar och genomför mikrolektioner. Kamratåterkoppling ges utifrån ämnesdidaktisk teori.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Naturkunskap (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad