Naturkunskap med didaktisk inriktning 2
30.0 HPKursen består av tre delkurser.
Delkurs 1: Cellbiologi för ämneslärare, 15 hp
Delkursen ger teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virusuppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA-replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Delkursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas det naturvetenskapliga språket och dess typiska särdrag. En mikrolektion genomförs inom området genetik med särskilt fokus på språkliga aspekter och relationen mellan mikro- och makroperspektiv. I didaktiken ingår även att utforska en fråga inom bioteknik som används som utgångspunkt för en diskussionsuppgift där studenten tränas i att leda och bedöma muntlig kommunikation.
Delkurs 2: Grundläggande kemi I för ämneslärare, 7,5 hp
Delkursen tar sin utgångspunkt i naturvetenskapens karaktär och grundläggande kemi inom processer kopplade till samhället och miljön, samt hur modeller och teorier används för att förklara olika företeelser. Delkursen behandlar både oorganisk och organisk kemi fördelat på studieområdena materia, storheter, kemiska beräkningar, syror och baser, elektrokemi samt organisk kemi. I delkursen ingår studier av materiens uppbyggnad och indelning, aggregationsformer, fasövergångar, egenskaper samt hur materien håller samman och reagerar. Delkursen behandlar även grundämnen, kemiska föreningar, rena ämnen och blandningar samt lösningar, lösningars halt och spädningar av lösningar. Under kursen studeras organiska ämnen, deras klasser, strukturer och funktionella grupper. Centrala delar i elektrokemi ingår, såsom elektrokemiska spänningsserien och vad detta innebär för olika vardagsföreteelser. Syror och baser, samt pH-begreppet studeras. Vidare behandlar delkursen balansering av reaktionsformler, begränsande reaktanter och ekvivalenta substansmängder samt beräkning av utbyten. Olika jämvikter studeras och diskuteras ur ett samhällsperspektiv. Delkursen behandlar också hur olika modeller för att beskriva materien växt fram genom historien, från antiken till Bohrs atommodell. Centralt i kursen är formelskrivning med användning av streck-, empirisk-, molekyl- och reaktionsformel. Granskning av icke-vetenskapliga påståenden samt etiska frågor med koppling till kemi ingår. I den didaktiska delen av delkursen behandlas vad ett undersökande arbetssätt innebär och hur det kan tillämpas i undervisning. Under delkursen genomförs en auskultation på en laboration på valfri skola, som studenten själv kontaktar.
Delkurs 3: Ekologi och evolution för ämneslärare, 7,5 hp
Delkursen behandlar grundläggande ekologi och evolution. I ekologin ingår materiens kretslopp och energiflöden i ekosystem, samt hur dessa påverkas av människans verksamhet. Biologisk mångfald, ekosystemtjänster och ekosystemens bärkraft behandlas, liksom hur interaktioner och processer inom och mellan arter påverkar populationer. Ur ett evolutionärt perspektiv behandlas hur organismer klassificeras och organiseras, samt hur liv har uppkommit och utvecklats. Ickevetenskapliga teorier om evolution och hur dessa kan bemötas i undervisningen diskuteras utifrån didaktisk teori. En mikrolektion inom evolution genomförs, där hänsyn tas till vanligt förekommande svårigheter som elever har inom ämnesområdet. I den didaktiska delen av delkursen undersöks hur digitala verktyg kan användas som resurs i undervisningen.
Delkurs 1: Cellbiologi för ämneslärare, 15 hp
Delkursen ger teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virusuppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA-replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Delkursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas det naturvetenskapliga språket och dess typiska särdrag. En mikrolektion genomförs inom området genetik med särskilt fokus på språkliga aspekter och relationen mellan mikro- och makroperspektiv. I didaktiken ingår även att utforska en fråga inom bioteknik som används som utgångspunkt för en diskussionsuppgift där studenten tränas i att leda och bedöma muntlig kommunikation.
Delkurs 2: Grundläggande kemi I för ämneslärare, 7,5 hp
Delkursen tar sin utgångspunkt i naturvetenskapens karaktär och grundläggande kemi inom processer kopplade till samhället och miljön, samt hur modeller och teorier används för att förklara olika företeelser. Delkursen behandlar både oorganisk och organisk kemi fördelat på studieområdena materia, storheter, kemiska beräkningar, syror och baser, elektrokemi samt organisk kemi. I delkursen ingår studier av materiens uppbyggnad och indelning, aggregationsformer, fasövergångar, egenskaper samt hur materien håller samman och reagerar. Delkursen behandlar även grundämnen, kemiska föreningar, rena ämnen och blandningar samt lösningar, lösningars halt och spädningar av lösningar. Under kursen studeras organiska ämnen, deras klasser, strukturer och funktionella grupper. Centrala delar i elektrokemi ingår, såsom elektrokemiska spänningsserien och vad detta innebär för olika vardagsföreteelser. Syror och baser, samt pH-begreppet studeras. Vidare behandlar delkursen balansering av reaktionsformler, begränsande reaktanter och ekvivalenta substansmängder samt beräkning av utbyten. Olika jämvikter studeras och diskuteras ur ett samhällsperspektiv. Delkursen behandlar också hur olika modeller för att beskriva materien växt fram genom historien, från antiken till Bohrs atommodell. Centralt i kursen är formelskrivning med användning av streck-, empirisk-, molekyl- och reaktionsformel. Granskning av icke-vetenskapliga påståenden samt etiska frågor med koppling till kemi ingår. I den didaktiska delen av delkursen behandlas vad ett undersökande arbetssätt innebär och hur det kan tillämpas i undervisning. Under delkursen genomförs en auskultation på en laboration på valfri skola, som studenten själv kontaktar.
Delkurs 3: Ekologi och evolution för ämneslärare, 7,5 hp
Delkursen behandlar grundläggande ekologi och evolution. I ekologin ingår materiens kretslopp och energiflöden i ekosystem, samt hur dessa påverkas av människans verksamhet. Biologisk mångfald, ekosystemtjänster och ekosystemens bärkraft behandlas, liksom hur interaktioner och processer inom och mellan arter påverkar populationer. Ur ett evolutionärt perspektiv behandlas hur organismer klassificeras och organiseras, samt hur liv har uppkommit och utvecklats. Ickevetenskapliga teorier om evolution och hur dessa kan bemötas i undervisningen diskuteras utifrån didaktisk teori. En mikrolektion inom evolution genomförs, där hänsyn tas till vanligt förekommande svårigheter som elever har inom ämnesområdet. I den didaktiska delen av delkursen undersöks hur digitala verktyg kan användas som resurs i undervisningen.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registerad på Naturkunskap med didaktisk inriktning 1, varav minst 7,5 hp godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Naturkunskap (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad