Aktuell forskning inom marknadsföring
15.0 HPKursen fokuserar på centrala teorier inom affärs- och konsumentmarknadsföring, såväl klassiska som moderna.
Den del av kursen som har fokus på aktuell forskning i affärsmarknadsföring syftar till att ge ett ramverk för att kunna förstå och kritiskt analysera företags- och andra organisationers marknadsföringsaktiviteter. I kursen lyfts också fram alternativa perspektiv i synen på affärsmarknadsföring samt hur olika former av hållbarhet integreras som en del i affärsmarknadsföringen. Kursen har en teoretisk karaktär med utgångspunkt i marknadsföring som en vetenskap.
Den del av kursen som har fokus på aktuell forskning i konsumentmarknadsföring fokuserar på centrala teorier för att kunna förstå och kritiskt analysera konsumenters beslut, attityder, beteenden och relationer till organisationer, produkter och varumärken. I kursen diskuteras teorier om faktorer som påverkar konsumenter, däribland kulturella, psykologiska, personliga och sociala faktorer från olika vanliga perspektiv inom marknadsföring.
Under kursens läggs fokus på hur de olika teorier som behandlas bidrar till både en akademisk och praktisk förståelse för vad som påverkar konsumenters och verksamheters beslut och beteenden i olika kontexter samt hur marknadsrelationer kan påverkas genom olika sorters marknadsföring.
Den del av kursen som har fokus på aktuell forskning i affärsmarknadsföring syftar till att ge ett ramverk för att kunna förstå och kritiskt analysera företags- och andra organisationers marknadsföringsaktiviteter. I kursen lyfts också fram alternativa perspektiv i synen på affärsmarknadsföring samt hur olika former av hållbarhet integreras som en del i affärsmarknadsföringen. Kursen har en teoretisk karaktär med utgångspunkt i marknadsföring som en vetenskap.
Den del av kursen som har fokus på aktuell forskning i konsumentmarknadsföring fokuserar på centrala teorier för att kunna förstå och kritiskt analysera konsumenters beslut, attityder, beteenden och relationer till organisationer, produkter och varumärken. I kursen diskuteras teorier om faktorer som påverkar konsumenter, däribland kulturella, psykologiska, personliga och sociala faktorer från olika vanliga perspektiv inom marknadsföring.
Under kursens läggs fokus på hur de olika teorier som behandlas bidrar till både en akademisk och praktisk förståelse för vad som påverkar konsumenters och verksamheters beslut och beteenden i olika kontexter samt hur marknadsrelationer kan påverkas genom olika sorters marknadsföring.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen med huvudområde Företagsekonomi eller motsvarande samt minst 30 hp Företagsekonomi på A1N-nivå eller högre. Gymnasiets Engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i marknadsföring: Master (läses år 2)