Leda lärande - KPU
15.0 HPI kursen behandlas:
-ledarskap för lärande, det vill säga att leda barns och ungdomars kunskapsutveckling,
-lärares ledarskap i relation till såväl undervisning som skolans styrning och ledning,
-lärares förhållningssätt till elevers olikheter,
-lärares kommunikativa förmåga, inklusive kommunikation i digitala miljöer. I anslutning till detta ingår övningar i samtalsmetodik samt andra övningar för samarbete,
-skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete, samt lärares professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad,
-teorier om hur grupper fungerar och utifrån teoretiska perspektiv diskuteras strategier för konfliktförebyggande arbete och strategier för att undvika diskriminering och kränkande behandling i olika miljöer, samt hur man kan hantera problem som förekommer,
-lärares ledarskap i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- och demokratifrågor problematiseras i relation till elevers inflytande och delaktighet,
-yrkesetik och läraryrkets begränsningar,
-samverkan med vårdnadshavare, myndigheter och samverkan med det övriga samhället,
-faktorer som bidrar till elevers motivation,
-pedagogiska och ämnesdidaktiska överväganden samt
-läromedel och andra lärresurser och andra lärverktyg.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
-ledarskap för lärande, det vill säga att leda barns och ungdomars kunskapsutveckling,
-lärares ledarskap i relation till såväl undervisning som skolans styrning och ledning,
-lärares förhållningssätt till elevers olikheter,
-lärares kommunikativa förmåga, inklusive kommunikation i digitala miljöer. I anslutning till detta ingår övningar i samtalsmetodik samt andra övningar för samarbete,
-skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete, samt lärares professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad,
-teorier om hur grupper fungerar och utifrån teoretiska perspektiv diskuteras strategier för konfliktförebyggande arbete och strategier för att undvika diskriminering och kränkande behandling i olika miljöer, samt hur man kan hantera problem som förekommer,
-lärares ledarskap i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- och demokratifrågor problematiseras i relation till elevers inflytande och delaktighet,
-yrkesetik och läraryrkets begränsningar,
-samverkan med vårdnadshavare, myndigheter och samverkan med det övriga samhället,
-faktorer som bidrar till elevers motivation,
-pedagogiska och ämnesdidaktiska överväganden samt
-läromedel och andra lärresurser och andra lärverktyg.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning och registrerad på Skola som system och idé - KPU och Den lärande eleven - KPU, eller antagen till VAL-projektet. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Kompletterande pedagogisk utbildning (läses år 1)
- Verksamhetsintegrerat ämneslärarprogram, inriktning 7-9 (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad