Kreativ matematik för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3
30.0 HPKursens matematiska innehåll fokuserar på problemlösning, taluppfattning, aritmetik, geometri, algebra, sannolikhetslära och statistik utgående från grundskolans styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Problemlösning och olika strategier vid problemlösning studeras. Laborativa och undersökande arbetssätt provas och värderas. Dessutom studeras och diskuteras relevanta forskningsresultat inom matematikdidaktik. Inom taluppfattning och aritmetik läggs fokus på de fyra räknesätten och tals användning gällande naturliga tal. Elevens förståelse för positionssystemet studeras och kopplas till den historiska utvecklingen av olika talsystem. Inom geometrin behandlas geometriska objekt och begrepp, rumsuppfattning samt grundläggande idéer om mätning av storheter. Algebran behandlas som en vidareutveckling av taluppfattning och tals användande. Obekanta tal och ekvationer som kraftfulla verktyg vid generaliseringar och problemlösning belyses. Sannolikhet och statistik behandlas utifrån vardagsrelaterade situationer, kopplade till de mål som ställs för elever i grundskolan.
I kursen studeras centrala kunskapsområden i grundskolans matematik både ur ett didaktiskt och ämnesteoretiskt perspektiv bland annat utgående från grundskolans styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Laborativa och undersökande aktiviteter samt olika materiel provas och analyseras. Konstnärligt gestaltande samt mångfaldsaspekter på lärande och undervisning i matematik värderas. Matematikens roll behandlas ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska. I kursen ska studenten göras medveten om sina attityder till matematik och hur dessa kan påverka elevers lärande. Forskning kring elevers grundläggande lärande i matematik behandlas. Vidare ingår en inblick i bedömning av elevers kunskaper. Dessutom ingår litteraturstudier kring aktuell didaktisk litteratur och relevant forskning.
I kursen ingår även att studera hur man kan utgå från elevens egna matematiska kunskaper och erfarenheter. Vidare tas upp hur man kan identifiera hinder och möjligheter för alla elevers lärande i matematik, bland annat ur ett hållbarhetsperspektiv. Vidare behandlas språkets och kommunikationens roll inom matematikundervisningen.
Läromedel, andra pedagogiska hjälpmedel och digitala verktyg analyseras och diskuteras utifrån styrdokument och aktuell forskning inom matematikdidaktik. Olika digitala lärresurser samt grundläggande programmering presenteras, diskuteras och prövas.
I kursen studeras centrala kunskapsområden i grundskolans matematik både ur ett didaktiskt och ämnesteoretiskt perspektiv bland annat utgående från grundskolans styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Laborativa och undersökande aktiviteter samt olika materiel provas och analyseras. Konstnärligt gestaltande samt mångfaldsaspekter på lärande och undervisning i matematik värderas. Matematikens roll behandlas ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska. I kursen ska studenten göras medveten om sina attityder till matematik och hur dessa kan påverka elevers lärande. Forskning kring elevers grundläggande lärande i matematik behandlas. Vidare ingår en inblick i bedömning av elevers kunskaper. Dessutom ingår litteraturstudier kring aktuell didaktisk litteratur och relevant forskning.
I kursen ingår även att studera hur man kan utgå från elevens egna matematiska kunskaper och erfarenheter. Vidare tas upp hur man kan identifiera hinder och möjligheter för alla elevers lärande i matematik, bland annat ur ett hållbarhetsperspektiv. Vidare behandlas språkets och kommunikationens roll inom matematikundervisningen.
Läromedel, andra pedagogiska hjälpmedel och digitala verktyg analyseras och diskuteras utifrån styrdokument och aktuell forskning inom matematikdidaktik. Olika digitala lärresurser samt grundläggande programmering presenteras, diskuteras och prövas.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänd på Lärarens didaktiska verktyg, 6hp, Skola som system och idé ? grundlärare, 9hp samt Lärarens pedagogiska förhållningssätt - grundlärare, 15hp. Motsvarandebedömning kan göras.