Tekniska principer av digitala medier och digital design
15.0 HPKursen består av två delkurser:
Delkurs 1 Digital design, 7,5 hp
Delkursen behandlar frågor som rör designprocesser i digitala miljöer och vikten av analysmetoder för utvärdering och utveckling av tjänster i dessa sammanhang. Fokus ligger på planering och utformning av datadriven utveckling, till exempel genom observationer av användningsmönster och integrering av dessa resultat i gestaltningsprocesser. Studenten planerar, utformar och utvecklar strategiskt anpassade digitala miljöer med utgångspunkt i användarcentrerad design, sökmotoroptimering och webbanalys. Studenten reflekterar också över sin egen roll som dataanalytiker i en organisation, inklusive de specifika utmaningar detta innebär vad gäller kommunikations- och koordinationsinsatser och utformandet av socialt och ekologiskt hållbara processer. Undervisning sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och handlett grupparbete.
Delkurs 2, Datainfrastrukturer 7,5 hp
Delkursens syfte är att förmedla en fördjupad förståelse för de tekniska ramverk som är relevanta för analyser i digitala mediesammanhang. De praktiska momenten från delkurs 1 följs upp genom att introducera teknisk och konceptuell terminologi rörande digitala kommunikationsnätverk och dataanalys, inklusive protokoll, algoritmer, typer av data och mätvärden. Särskilt fokus ligger på tracking och targeting på internet, både vad gäller bakomliggande strategi och teknisk infrastruktur. Delkursen ger också en överblick över funktionalitet och struktur hos relevanta sociala medieplattformar och ger färdigheter i att kritiskt analysera dataflöden mellan dessa plattformar. Studenten övas även i att identifiera samband mellan datafiering och sociala sorterings-, kategoriseringsmekanismer och att kritiskt diskutera dess samhälleliga konsekvenser. Undervisning sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och handlett grupparbete.
Delkurs 1 Digital design, 7,5 hp
Delkursen behandlar frågor som rör designprocesser i digitala miljöer och vikten av analysmetoder för utvärdering och utveckling av tjänster i dessa sammanhang. Fokus ligger på planering och utformning av datadriven utveckling, till exempel genom observationer av användningsmönster och integrering av dessa resultat i gestaltningsprocesser. Studenten planerar, utformar och utvecklar strategiskt anpassade digitala miljöer med utgångspunkt i användarcentrerad design, sökmotoroptimering och webbanalys. Studenten reflekterar också över sin egen roll som dataanalytiker i en organisation, inklusive de specifika utmaningar detta innebär vad gäller kommunikations- och koordinationsinsatser och utformandet av socialt och ekologiskt hållbara processer. Undervisning sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och handlett grupparbete.
Delkurs 2, Datainfrastrukturer 7,5 hp
Delkursens syfte är att förmedla en fördjupad förståelse för de tekniska ramverk som är relevanta för analyser i digitala mediesammanhang. De praktiska momenten från delkurs 1 följs upp genom att introducera teknisk och konceptuell terminologi rörande digitala kommunikationsnätverk och dataanalys, inklusive protokoll, algoritmer, typer av data och mätvärden. Särskilt fokus ligger på tracking och targeting på internet, både vad gäller bakomliggande strategi och teknisk infrastruktur. Delkursen ger också en överblick över funktionalitet och struktur hos relevanta sociala medieplattformar och ger färdigheter i att kritiskt analysera dataflöden mellan dessa plattformar. Studenten övas även i att identifiera samband mellan datafiering och sociala sorterings-, kategoriseringsmekanismer och att kritiskt diskutera dess samhälleliga konsekvenser. Undervisning sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och handlett grupparbete.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på kurserna MKGA90 Yrkesroll, juridik och etik 7,5 hp och MKGA91 Den digitala tidsålderns mediepublik 7,5 hp och MKGA92 Sociala medier och samhällsteorier 7,5 hp varav 10 hp avklarade alternativt registrerad på MKGB62 Strategisk digital kommunikation 30 hp varav 10 hp avklarade. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Medier och kommunikation: Digitala medier och analys (läses år 2)