Skolan som lärande organisation
15.0 HPKursen syftar till att fördjupa studenternas kunskaper om skolutvecklingens olika organisatoriska förutsättningar genom att belysa olika teoretiska perspektiv i relation till ett lärande organisationsperspektiv. De läraktiviteter som ingår i kursen centreras runt fyra innehållsliga teman:
- Att förstå skolan som en lärande organisation - en introduktion till de tankar och den teoribildning som ligger till grund för lärande organisationsperspektivet
- Att analysera skolan utifrån ett lärande organisationsperspektiv - verktyg och metoder för att analysera den egna praktiken
- Att tillämpa ett lärande organisationsperspektiv på skolans praktik - arbete med att syntetisera analys och teoretiska perspektiv och att diskutera ledarskap och skolutveckling i relation till den egna praktiken
- Att problematisera ett lärande organisationsperspektiv genom att diskutera utgångspunkter för och konsekvenser av ett sådant perspektiv i relation till den teoretiska och praktiska förståelsen av det
Arbetet med läraktiviteterna överlappar delvis och löper parallellt med varandra under kursens gång.
- Att förstå skolan som en lärande organisation - en introduktion till de tankar och den teoribildning som ligger till grund för lärande organisationsperspektivet
- Att analysera skolan utifrån ett lärande organisationsperspektiv - verktyg och metoder för att analysera den egna praktiken
- Att tillämpa ett lärande organisationsperspektiv på skolans praktik - arbete med att syntetisera analys och teoretiska perspektiv och att diskutera ledarskap och skolutveckling i relation till den egna praktiken
- Att problematisera ett lärande organisationsperspektiv genom att diskutera utgångspunkter för och konsekvenser av ett sådant perspektiv i relation till den teoretiska och praktiska förståelsen av det
Arbetet med läraktiviteterna överlappar delvis och löper parallellt med varandra under kursens gång.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
PAAU11 Verksamhetens politiska styrning och professionell ledning, 15 hp samt 6 hp från PAAU20 Att leda lokal skolutveckling, 15 hp alternativt Rektorsutbildning, 30 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i specialpedagogik (läses år 3)
- Magister-/ masterprogram i utbildningsledning och skolutveckling (läses år 3)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad