Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet
30.0 HPKursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper med ämnesdidaktiska perspektiv i svenskämnet. Kursen behandlar tidig läs- och skrivinlärning och strategier för att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Under kursen tillägnar sig studenten förståelse och färdigheter för att möta en heterogen elevgrupp och därmed är flerspråkighets- och jämställdhetsperspektiv centrala.
Delkurs I: Tidig läs- och skrivutveckling (7.5 hp)
Delkursen handlar om hur barn lär sig läsa och skriva. Dessutom behandlas styrdokumenten i svenskämnet och läs- och skrivundervisning i ett första- och andraspråksperspektiv. Moment i delkursen är utveckling av barns språkliga medvetenhet, teorier om litteracitet och tidig läs- och skrivutveckling samt integrering av digitala verktyg och multimodala resurser i undervisningen.
Delkurs II: Skrivutveckling och skrivundervisning (7.5 hp)
Delkurs två handlar om olika teorier om och arbetssätt för elevers skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Med utgångspunkt i centrala skrivdidaktiska diskurser behandlas olika texttyper, deras uppbyggnad och språkliga drag. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd för elevers läs- och skrivutveckling. Delkursen ger på så vis studenten det metaspråk som är centralt i utveckling av barns litteracitet samt läs- och skrivutveckling. Dessutom behandlas hur digitala verktyg och multimodala resurser kan integreras i undervisningen för att stödja elevers skrivutveckling.
Delkurs III: Läsutveckling och läsundervisning (7.5 hp)
Delkursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i delkursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i delkursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i delkursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Delkurs IV: Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter (7.5 hp)
Delkurs fyra handlar om bedömning och dokumentation av elevers läs- och skrivutveckling, samt teorier om läs- och skrivsvårigheter. Med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet och språkvetenskapliga begrepp behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Dessutom behandlas olika förhållningssätt i bemötandet av elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser.
Delkurs I: Tidig läs- och skrivutveckling (7.5 hp)
Delkursen handlar om hur barn lär sig läsa och skriva. Dessutom behandlas styrdokumenten i svenskämnet och läs- och skrivundervisning i ett första- och andraspråksperspektiv. Moment i delkursen är utveckling av barns språkliga medvetenhet, teorier om litteracitet och tidig läs- och skrivutveckling samt integrering av digitala verktyg och multimodala resurser i undervisningen.
Delkurs II: Skrivutveckling och skrivundervisning (7.5 hp)
Delkurs två handlar om olika teorier om och arbetssätt för elevers skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Med utgångspunkt i centrala skrivdidaktiska diskurser behandlas olika texttyper, deras uppbyggnad och språkliga drag. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd för elevers läs- och skrivutveckling. Delkursen ger på så vis studenten det metaspråk som är centralt i utveckling av barns litteracitet samt läs- och skrivutveckling. Dessutom behandlas hur digitala verktyg och multimodala resurser kan integreras i undervisningen för att stödja elevers skrivutveckling.
Delkurs III: Läsutveckling och läsundervisning (7.5 hp)
Delkursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i delkursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i delkursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i delkursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Delkurs IV: Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter (7.5 hp)
Delkurs fyra handlar om bedömning och dokumentation av elevers läs- och skrivutveckling, samt teorier om läs- och skrivsvårigheter. Med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet och språkvetenskapliga begrepp behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Dessutom behandlas olika förhållningssätt i bemötandet av elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval:
Gymnasiebetyg/högskoleprov/akademiska poäng
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Sammankomster: Inga fysiska kursträffar, men obligatoriska digitala seminarier hålls. Tider för seminarier är schemalagda vid kursstart.
- Lärstöd: Kursen använder sig av lärplattformen Canvas samt Zoom för digitala seminarier.
- Examination: Examinationer sker i form av fältuppgifter vilka följs upp av skriftliga examinationer och muntliga seminarier på Zoom. Examinationer sker även genom skriftlig salstenta som kan skrivas på något av de lärcentra som Karlstads universitet har avtal med. I samband med fältuppgifterna förväntas tillgång till undervisningsgrupp i skolan.
- Studieort: Karlstad
-
Övrig information:
- Alla föreläsningar är inspelade. Studenten måste ha god tillgång till dator med webbkamera och en god internetuppkoppling.