Innehåll, arbetssätt och bedömning
7.5 HPKursen behandlar den språkliga interaktionens betydelse för andraspråksutvecklingen och olika former av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Digitala verktyg som möjlig resurs i andraspråksundervisningen lyfts fram liksom formativ bedömning som stöd för andraspråkselevers lärande. Studenten tränas i att ta fram en språkutvecklande pedagogisk planering utifrån styrdokument. Studenten gör även en fördjupad analys av elevtexter för att utveckla förmågan att bedöma elevers andraspråksutveckling genom performansanalys. Olika undervisningsmaterial diskuteras för att träna den egna förmågan att kritiskt granska läromedel.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 50%
- Sammankomster: Inga fysiska träffar, men två dagars fjärrträff med examinerande moment.
- Lärstöd: Kursen använder sig av lärplattformen Canvas samt Zoom för kursträffar.
- Examination: Individuella skriftliga uppgifter som lämnas in via Canvas samt seminarier och gruppredovisningar via Zoom.
- Studieort: Ortsoberoende
-
Övrig information:
- Kursinnehållet behandlas genom frivilliga träffar på Zoom då studenterna har möjlighet att diskutera med varandra i realtid samt ställa frågor till lärarna. Alla föreläsningar är inspelade.