Grundläggande statistik och regressionsanalys
15.0 HPKursen behandlar följande moment:
- datainsamling och bearbetning av data
- sammanställande och deskriptiv presentation av data
- grundläggande stickprovsteori och samplingsfördelningar
- punktskattningar och intervallskattningar samt deras egenskaper
- introduktion till hypotesprövning och p-värden
- modeller för linjär regression, modellspecifikation och residualanalys
- inferensteori för modeller inom regressionsanalys
- begreppen multikollinearitet, heteroskedasticitet samt autokorrelation
- modeller för hantering av multikollinearitet och heteroskedasticitet
Tillämpningar illustreras med hjälp av dator.
- datainsamling och bearbetning av data
- sammanställande och deskriptiv presentation av data
- grundläggande stickprovsteori och samplingsfördelningar
- punktskattningar och intervallskattningar samt deras egenskaper
- introduktion till hypotesprövning och p-värden
- modeller för linjär regression, modellspecifikation och residualanalys
- inferensteori för modeller inom regressionsanalys
- begreppen multikollinearitet, heteroskedasticitet samt autokorrelation
- modeller för hantering av multikollinearitet och heteroskedasticitet
Tillämpningar illustreras med hjälp av dator.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A4 (Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) med undantag för
Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 eller
- områdesbehörighet 4 (Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A) med undantag för Samhällskunskap A
alternativt
antagen till Masterprogram i Service Management (SASSM), Masterprogram i Marknadsföring (SASMF) eller Masterprogram i redovisning och styrning (SASRS).
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i marknadsföring: Magister (läses år 1)
- Masterprogram i marknadsföring: Master (läses år 1)
- Masterprogram i redovisning och styrning: Magister (läses år 1)
- Masterprogram i redovisning och styrning: Master (läses år 1)
- Masterprogram i Service Management: Magister (läses år 1)
- Masterprogram i Service Management: Master (läses år 1)