Marknadsföring och platsdesign inom turism
7.5 HPKursen baseras på föreläsningar och specifika exempel på turism-, och platsmarknadsföring. Med utgångspunkt i platsdesignprocessen beaktas hur platsers identitet och image kan utvecklas i samspel med lokala förutsättningar, och hur olika symboler kan användas för att bygga upp och marknadsföra turism. Under kursen introduceras studenten i marknadsföringens begrepp och verktyg i teori och praktik med fokus på tjänste- och turismverksamheter. Studenten lär sig analysera hur platser och turistattraktioner lyfts fram och behandlas i form av bild och text utifrån ett inkluderande perspektiv. Studenten får under kursens gång i uppgift att ta fram en kommunikationsplan för platsmarknadsföring. Vidare betonas etiska och demokratiska perspektiv inom marknadsföring av turism.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Kursen ingår i följande program
- Turism och platsdesign (läses år 1)